Sunday, October 12, 2014

Pentingnya Vitamin untuk perkembangan bayi di dalam kandungan

Assalamualaikum semua,

Sejak kebelakangan ini asyik dengar khabar gembira ada new preggy mommies. Gembiranya dengar! (walaupun kita belum preggy lagi, hihi). Pengalaman mengandung ni memang ada macam-macam jenis, tapi yang bestnya bila baby dah lahir, kita tengok insan comel kita rasa bestnyaaa…

Sebab itu sangat penting untuk ibu mengandung mengamalkan makanan yang bernutrisi dan mengambil vitamin secukupnya untuk memastikan perkembangan bayi di dalam kandungan yang baik. Nauzubillahi min zalik, kelepaan kita untuk mengambil vitamin menyebabkan komplikasi-komplikasi tertentu semasa mengandung, bersalin dan juga kepada bayi kita.

Vitamin wajib diambil oleh ibu mengandung

Zat Besi

Zat besi ini memang wujud dalam nasi, sayuran hijau seperti brokoli, hati, kerang dan sebagainya. Namun, zat besi dari sumber tumbuhan sangat sukar untuk diserap (boleh baca lebihlanjut di sini ). Zat besi sangat penting kerana kekurangannya menyebabkan ibu anemia. Di samping itu, hubungan makanan, oksigen dan bahan buangan bayi dari/ke ibunya akan terganggu, seterusnya mengganggu perkembangan bayi dalam kandungan.

Asid folik

Asid folik sangat-sangat penting diambil oleh ibu mengandung, malah sebelum dia mula mengandung lagi. Ini kerana kekurangan asid folik di awal usia mengandung akan menyebabkan neural tube defect, spina bifida dan anencephaly (sila google mengenai komplikasi-komplikasi ini untuk maklumat lanjut).

Protein

Bahan asas binaan tisu-tisu dalam tubuh si kenit (dan manusia secara keseluruhannya) ialah PROTEIN. 9 jenis amino asid yang diperlukan bayi yang sedang berkembang di dalam kandungan tidak dapat dihasilkan sendiri oleh ibu mahupun bayi. Ia perlu diambil dari pemakanan ibu mengandung.

Multivitamin

Multivitamin bukan saja bagus untuk ibu mengandung, ia juga memberi kesihatan kepada janin dalam kandungan. Sel-sel janin meng”copypaste” DNA dalam sel ibunya. Jika sel-sel ibunya sihat, insyaAllah biiznillah sel anak juga akan jadi sihat.

Kalsium

Kalsium adalah satu daripada makanan penting yang wajib ibu mengandung ambil perhatian. Kalsium membentuk tulang kuat untuk sang kenit yang sedang membesar di dalam kandungan. Jika ibu mengandung tidak mengamalkan pemakanan yang mengandungi kalsium yang cukup, ia akan “ditarik” dari gigi dan tulang ibu. Oleh itu, ibu akan cepat dan mudah merasa sakit belakang, sakit pinggang, gigi dan tulang cepat rapuh. Huhuhu.

Vitamin/Suplemen yang sangat-sangat digalakkan

Omega-3 DHA, EPA

Yang ini tak perlu ulas panjang lebar lah kan. DHA, EPA = ANAK PINTAR. Perkembangan otak bayi bermula dari dalam kandungan. Jadi, ibu mengandung yang mengamalkan suplemen Omega-3 akan menyalurkannya kepada janin.

Vitamin C

Vitamin C menguatkan imunisasi tubuh ibu mengandung. Dengan itu, insyaAllah imunisasi anak yang dikandungnya juga turut menjadi kuat. Di samping itu, vitamin C meransang pembentukan kolagen dalam tubuh. Ini akan menyebabkan ibu mengandung rasa kurang sakit belakang juga tau!


Suplemen Terbaik Ibu Mengandung 

Shaklee sentiasa menawarkan vitamin dan suplemen terbaik kerana ia diperbuat dari vitamin semulajadi (bukan sintetik) yang selamat digunakan. Vitamin yang sesuai untuk ibu mengandung ialah:-

Vitalea – Multivitamin yang lengkap dan terbaik di dunia!! Satu botol mengandungi 120 biji (boleh tahan 4 BULAN), harga RM88.75

B-Complex – dilengkapi dengan asid folik yang sangat diperlukan oleh ibu mengandung. Membantu memberi tenaga dan mengawal stress, insyaAllah. Satu botol mengandungi 120 biji (boleh bertahan 4 BULAN), harga RM53.75

Vita-C Plus – diperbuat dari teknologi “sustained release” yang melepaskan vitamin C secara perlahan-lahan. Oleh itu, satu pil vitamin C akan kekal khasiatnya di dalam tubuh berjam-jam lamanya. Satu botol mengandungi 180 biji (tahan 6 BULAN), harga RM92.50

Ostematrix – Kalsium hebat dari Shaklee. Juga dilengkapi dengan magnesium dan mineral lain untuk mengelak mendapan kalsium di dalam tulang (dan memudahkan kalsium diserap dalam tulang/gigi). 4 biji ostematrix bersamaan dengan 4 gelas susu tanpa kolestrol dan rendah laktosa! (Rekomendasi ibu mengandungi minum sekurang-kurangnya 3 gelas susu setiap hari). Satu botol mengandungi 120 biji (tahan 1 BULAN), harga RM61

ESP – Protein soya terbaik di pasaran! (Boleh baca kebaikan ESP di sini), (dan baca kenapa ESP Shaklee di sini). Satu tong ESP seberat 850gm (boleh tahan SATU BULAN SETENGAH atau lebih), harga RM150.

Omega Guard – mengandungi khasiat Omega-3, DHA dan EPA yang hebat! Ummi yang tak mengandung ni pun makan omega guard, terasa kesannya yang hebat!. Sebotol mengandungi 90 biji (boleh tahan 1 BULAN atau lebih), harga RM136. Mula mengambil Omega Guard ialah dari trimester kedua ye.

Oleh itu, total untuk set hamil atau set mengandung Shaklee ialah RM582 sahaja.
MAHAL KE?? Sebab itu Ummi mengesyorkan mommies untuk jadi ahli Shaklee untuk mendapatkan sehingga 20% diskaun. Tak rugi pun jadi ahli ni kerana yuran pendaftaran hanya SEKALI SEUMUR HIDUP. Nak tahu kebelihan menjadi ahli Shaklee? Boleh baca di sini.

Jika mommies tambah sikitt je lagi, boleh dapat bonus minimum untuk bulan berikutnya. Best tak? Ataupun kan, tambah sikitt je lagi, boleh dapat keahlian secara percuma!! Dah lah percuma, keahlian seumur hidup pula tu. 

So, apa tunggu lagi. Contact Ummi sekarang dan dapatkan set ibu mengandung Shaklee, dapatkan keahlian Shaklee, dapatkan potongan harga sehingga 20%, dapatkan cara pengambilan vitamin yang terbaik dan macam-macam lagi. JOMM!!

"Pengambilan vitamin dan suplemen adalah usaha kita sebagai hambaNya, sesungguhnya Allah lah yang menyempurnakan kejadian satu-satu makhluk itu"

Pengedar Sah Shaklee Gombak, KL
iR Iffah Azhar (SID #929407)
SMS/WhatsApp: +6011 2802 5257
Email: imariza87@gmail.com
Penghantaran Shaklee ke seluruh Malaysia termasuk Sabah Sarawak


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...