Tuesday, October 14, 2014

Asid Folik dan Kepentingannya untuk Ibu Mengandung

Asid folik sangat penting diambil oleh ibu mengandung, malah sebelum si ibu mengandung lagi. Pengambilan vitamin pre-natal yang dilengkapi dengan 400mcg asid folik sebelum dan semasa mengandung dapat menghindari kecacatan pada otak dan tulang belakang “spinal cord” bayi yang dikandungnya. Oleh itu, ibu mengandung tidak boleh memandang remeh tentang pengambilan asid folik ini.

Apakah itu Asid Folik?

Asid folik, juga dikenali sebagai folate, adalah salah satu dari B vitamin. Asid folik memainkan peranan penting dalam penghasilan sel darah merah dan membantu perkembangan “neural tube” janin anda ke otaknya dan tulang belakangnya. Gangguan pada perkembangan ini akan menyebabkan kecacatan yang dikenali sebagai spina bifida dan/atau anencephaly.


Masa Terbaik untuk Mula Mengambil Asid Folik

Jika anda berjumpa dengan doktor untuk cuba mengandung, kemungkinan tinggi doctor anda akan menasihati anda untuk mula mengambil asid folik.

Ini kerana birth defects dan masalah kecacatan pada otak dan tulang belakang janin berlaku seawal 3-4 minggu kehamilan. Oleh kerana itu, kehadiran asid folik dalam sistem tubuh anda sebelum anda mula mengandung adalah sangat digalakkan.

Di samping itu, salah satu kajian menunjukkan bahawa wanita yang mengambil asid folik bermula setahun sebelum mula mengandung dapat mengelak daripada kelahiran pra-matang baby sehingga 50%.

Jika anda bercadang untuk mengandung, masa mula pengambilan asid folik ialah sebulan sebelum mengandung. Ambillah setiap hari dengan kadar yang dicadangkan iaitu 400mcg setiap hari.

Berapa Banyak Asid Folik Saya Harus Ambil?

Adalah digalakkan bagi ibu yang ingin mengandung, dan ibu mengandung untuk mengambil 400mcg asid folik setiap hari. Jika anda mengambil multivitamin, pastikan kandungan asid foliknya mencukupi. Selain itu, terdapat juga suplemen asid folik yang selamat diambil ibu mengandung.
Jumlah keperluan asid folik semasa proses kehamilan setiap hari: 
  • Ketika anda cuba untuk mengandung: 400mcg
  • 3 bulan pertama kehamilan: 400mcg
  • Antara bulan ke-4 hingga kelahiran: 600mcg
  • Ketika menyusukan anak: 500mcg


Suplemen Terbaik Asid Folik

Shaklee sentiasa menawarkan produk terbaik kerana vitamin dan suplemen nya adalah vitamin semulajadi, selamat dan berkesan insyaAllah. Antara suplemen Shaklee yang mengandungi asid folik ialah:-

B-Complex – asid folik yang merupakan salah satu B vitamin telah dilengkapkan dalam B-Complex Shaklee. Kandungan asid folik dalam B-Complex Shaklee ialah 200mcg dalam satu pil. Selain memberi nutrisi asid folik kepada ibu mengandung, B-Complex Shaklee membantu memberi tenaga dan juga mengelak stress ibu yang berbadan dua.

Vitalea – Multivitamin terbaik di pasaran dari Shaklee ini juga dilengkapi dengan asid folik. Kebaikan multivitamin kepada ibu mengandung dijamin dengan pengambilannya setiap hari. Vitalea mengandungi 200mcg asid folik dalam setiap pil.


Oleh itu, ibu mengandung yang mengambil satu biji B-Complex Shaklee dan satu biji Vitalea setiap hari sudah pun melengkapkan keperluan asid folik dalam diet hariannya.

SET HAMIL SHAKLEE 

Vitalea dan B-Complex merupakan antara produk yang terkandung dalam SET HAMIL SHAKLEE. Untuk melengkapi keperluan nutrisi ibu mengandung, SET HAMIL SHAKLEE terdiri daripada Vitalea, B-Complex, Vita-C Plus, Ostematrix, Omega Guard dan ESP.

Anda boleh membaca lebih lanjut tentang SET HAMIL SHAKLEE dan kepentingannya untuk perkembangan janin dalam kandungan di sini.

Untuk memesan SET HAMIL SHAKLEE, anda boleh KLIK gambar di bawah.


ATAU hubungi Ummi untuk mendapatkan penjimatan harga sehingga 20%.

Pengedar Sah Shaklee Gombak, KL
iR Iffah Azhar (SID #929407)
SMS/WhatsApp: +6011 2802 5257
Email: imariza87@gmail.com
Penghantaran Shaklee ke seluruh Malaysia termasuk Sabah Sarawak






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...