Friday, October 10, 2014

[ BERDOA ]


Assalamualaikum semua,

Semalam Ummi ajak kak long solat Maghrib berjemaah. Seusai solat, Ummi pun kata Ummi nak solat sunat sekejap. Kak long pun “ok, kit abaca doa dulu!”. Doanya bersuara perlahan, tetapi sampai ke gegendang telinga Ummi.

Antara bait-bait doa kak long malam semalam…
“Ya Allah, jadikanlah kita anak yang rajin, rajin tolong Ummi, rajin baca buku, rajin solat”
“Ya Allah, sembuhkanlah Ummi”
Dan Ummi dengar dia sebut “Amiiinn” dan dah macam nak bangun dari tempat dia berdoa tadi. Tiba-tiba dia duduk semula dan sambung doanya…
“Ya Allah, jadikan Asma’ tak lasak sangat, tak kacau Ummi solat, tak tendang-tendang kita masa nak tidur, Aminn!”



Begitulah doa suci anak berusia 5 tahun itu. Anak yang belum mengetahui dan memahami masalah dunia, hanya masalah kecil yang sering dia lalui seperti perbalahan kecil dengan adiknya, masalah Umminya yang sering sakit, dan doa untuk dirinya supaya jadi anak solehah.


DOA dan ADAB

“Doa perisai umat Islam”. Sangat digalakkan untuk kita mommies ajarkan anak berdoa. Doa makan, doa sebelum tidur, DOA MASUK TANDAS adalah adab apabila kita melakukan sesuatu, manakala doa untuk diri sendiri adalah tanda kita merendahkan diri dan bertawakkal pada Allah.

Doa-doa harian jangan kita, mommies, pandang remeh! Apabila kita menghadap makanan saja, bacalah doa. Apabila kita hendak masuk tandas juga, bacalah doa. Apa saja kita ingin lakukan, bacalah doa. Dalam setiap doa ada pujian kepada Yang Maha Kuasa, dan dalam doa ada permintaan kepadaNya.


DOA DAN ANAK-ANAK

Anak-anak pula akan berdoa sesuai dengan apa yang sering kita, mommies, ajarkan. “Ummi demam, jom doakan Ummi cepat sembuh”, atau “Ummi doakan kak long selalu rajin belajar, rajin tolong Ummi…” dan sebagainya. Anak-anak yang sentiasa didedahkan dengan isu palestin pasti akan mendoakan untuk saudara seagama mereka di sana, betul tak?

Kalau di sekolah memang anak-anak akan baca doa sebelum makan bersama-sama rakan, namun doa sebelum masuk tandas dia tidak akan hafal jika kita tidak mengajarkannya.


DOA SPESIFIK

Surah Al-Mu’minun (40:60), “Dan Tuhan kamu berfirman, Berdoalah kepadaKu, nescaya Aku akan perkenankan permohonanmu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina”.

Sejak Ummi join group Shaklee iReach, kami sering diajarkan untuk meminta (berdoa) secara spesifik. Mari kita lihat analogi di bawah..

Maria pulang ke rumah ibunya pada hujung minggu dan ingin masakkan masakan special untuk ibunya tersayang. Dia pun bertanya kepada ibunya, “ibu nak makan apa hari ini? Maria nak masakkan untuk ibu”. Ibunya pun menjawab sambil, “masaklah apa-apa yang sedap”. Maria pun masak rending kambing bersama sayur lemak. Tiba saat menjamu selera, ibunya pun bersuara, “doktor kata kolestrol mak tinggi, tak boleh makan kambing, santan-santan semua ni. Hurmm..”.

Tengok!! Bila Maria tanya ibu dia nak makan apa-apa spesifik, ibunya kata masaklah apa-apa, alih-alih masakan Maria tak dapat pun dinikmati ibunya. Sadisss.

Begitu juga dalam berdoa, bila kita meminta kepadaNya, kita minta “apa-apa je lah yang best”, tengok-tengok best pada orang lain tetapi tak best untuk kita (atau tak sesuai untuk kita), kita pun fikir yang doa kita tidak dimakbulkan Allah (padahal yang datang tu tak sesuai dengan kita). Sebab itulah perlunya kita minta spesifik.
“Ya Allah, aku perlukan bonus RM5000 untuk bulan ini kerana aku ada hutang sekian sekian sekian..”
“Ya Allah, kurniakan kepadaku anak lelaki supaya dia boleh menjadi ketua rumah saat suami tiada di rumah dan boleh menjaga kami”
“Ya Allah, aku berhajat ingin naik haji tahun 2015 bersama-sama ibuku kerana…..”

Lagi spesifik bila kita sebut tarikh, bulan, tahun, tempat dan sebagainya. Bila kita berdoa spesifik, kita tahu apa kita perlu dan apa yang kita mahu. Kita menjadi seorang yang optimis dalam hidup, di samping kerendahan diri kerana kita meminta-minta pada Dia dan kita tahu tanpa izinNya kita tiada kuasa atas segala sesuatu.

Kesimpulannya, rajin-rajinlah berdoa, dan rajin-rajinlah ajak anak kita berdoa bersama. Alangkah seronoknya jika dengar anak kita doa begini, “Ya Allah, kabulkanlah doa Ummiku, permudahkan urusannya dan jadikanlah dia berjaya mencapai tangga Master Coordinator dalam bisnesnya”. Fuhh, hebat! Tidak lupa juga, adab berdoa dan waktu mustajab berdoa kita mengetahuinya!

Itu saja perkongsian Ummi kali ini. Semoga kita tanamkan habit selalu berdoa, berdoa selepas solat, berdoa ketika nak makan dan sebagai. Moga-moga kita menjadi Mukmin yang lebih baik setiap hari. insyaAllah!



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...