Tuesday, December 3, 2013

Hukum haramnya merokok itu ikhtilaf?



Assalamualaikum semua.

Mungkin ada yang merasa hukum haram bagi merokok itu ikhtilaf dan disebabkan itu ramai yang masih mengambil ringan tentang perkara ini. Tetapi Ummi tetap tidak boleh menerima sesiapa yang merokok, tambahan lagi jika dia tahu ilmu agama.

Mari mari bagitau Ummi, apa kebaikan merokok ni? Bagitau SATU kebaikan pun cukup. Apa kebaikan merokok ni???? Dalam Islam, apa-apa yang mengsia-siakan itu tidak baik dan boleh jatuh hokum haram. Orang yang buang masa, dok depan facebook buang masa juga tidak baik bukan? Apa lagi merokok yang bukan sahaja perbuatan sia-sia malah memberi keburukan kepada orang lain!!!


Semalam semasa dalam perjalanan pulang dari menziarahi kawan di taman berdekatan rumah, kak long ternampak orang merokok di tepi jalan.

Kak long: Ummi, ada ke perempuan merokok?

Ummi: ada je, tapi rokok ni haram. Tak boleh merokok.

Kak long: perempuan je kan tak boleh merokok, lelaki boleh?

Ummi: semua orang tak boleh merokok sayang. Perempuan ke lelaki ke.

Kak long: tapi abi ………. (nama kawan dia) merokok. Laki je la boleh rokok, perempuan tak boleh.

Abi: aayooott aayooott….

Ummi: serious dia merokok??? (soalan ditujukan pada abi)

Abi: yes!! Serious!!

Arrgghhhh.. Saya tidak percaya dia perokok. Kami sekeluarga rapat dengan dia dan keluarganya, sudah seperti keluarga sendiri. Dan saat saya menulis entri ini pun masih saya tak percaya dan tak boleh terima bahawasanya dia merokok.

Nak tanya lagi sekali, sila bagi satu kebaikan merokok nii, SATU pun cukup! Serious merokok ini adalah perbuatan sia-sia; membakar duit, memberi risiko bukan hanya kepada diri sendiri, tetapi juga kepada orang di sekelilingnya. Bab keburukan merokok bagi perokok dan orang lain (active and passive smoker) ni tak perlu lah saya cerita kat sini. Bolehlah search kat google dah ramai yang bincangkan.

Hukumnya haram merokok itu ikhtilaf?? Come on lah!!! Buang masa (tidak memudharatkan orang lain) itu berdosa, apa lagi merokok yang memudharatkan diri dan orang lain. Ia juga adalah perbuatan membazir, bazir duit, membakar duit. Membazir amalan siapa? “Amalan syaitan!!” jawab kak long.

Pernah isterinya cerita, makan sehari-hari dia beli dari pasar depan rumah. Dia tak simpan stok sebab peti dia kecil. Saya tak kisah pun peti dia kecil. Tapi yang menyedihkan, dia membeli ikan untuk di masak pada hari itu pun bajet-bajet sahaja. Kadang-kadang (ni cerita isterinya) anak pertama nak makan ikan, anak kedua tak dapat bahagian. Dan, aihhh, baru tahu bapanya merokok?? Sanggupkah anda membakar duit anda semata mahu puaskan nafsu tetapi anak makan tidak cukup khasiat sehari-hari. Saya tidak dapat terima ini!!

Kita bising harga semua naik, banyak nak pakai duit, duit simpanan tak cukup, tetapi sanggup guna duit untuk beli rokok?? Jadilah orang yang bijak wahai perokok. Duit yang anda gunakan untuk membeli rokok itu dapat memberi manfaat yang jauuuuhhh lebih baik jika disalurkan baik untuk keluarga mahupun untuk ummah. Mari sini Ummi nak uji, cuba nak test, sesiapa yang merokok, keluarkan duit sepuluh ringgit (dari poket sendiri ye, dan pastikan ia duit original bukan palsu), pasang mancis/lighter, dan bakar duit tu depan mata. Sanggup tak, sanggup tak? Itu baru sehari punya dos kan? Kalau sebulan? Cuba bakar rm100 plak. Mampu tak???

Saya masih tidak percaya dia merokok. Tetapi, itulah hakikatnya. Oklah, mungkin dah ketagih dan dah cuba nak berhenti tetapi tidak berjaya. Mari saya cadangkan vivix Shaklee. Bukan nak promo sebab saya jual Shaklee. Tapi saya tidak boleh terima orang sekeliling saya dan orang yang saya sayang merokok. Ramai sudah beri testimony makan vivix dapat memberhentikan seseorang dari merokok. Kita ikhtiar dan berdoa.

Saya berdoa dan berdoa semoga SEMUA keturunan saya jauuuuhhhh dari merokok. Merokok tidak membawa kebaikan apapun baik kepada diri mahupun kepada orang lain. Nauzubillahi min zalik.

Maaf andai ada terkasar bahasa, ada yang terguris hati, ada yang TERSENTAP dan TERASA. Nasihat Ummi, berhentilah merokok wahai perokok, anda merugikan diri anda sendiri. Tiada kebaikan, malah memberi keburukan yang banyak kepada diri dan orang lain. Semoga memudahkan perjalanan anda untuk berhenti merokok.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...