Saturday, November 30, 2013

9 Makanan Tinggi Zat Besi; mengelak anaemia

Zat besi merupakan nutrisi mikro yang sangat penting. Kekurangan zat besi boleh menyebabkan rasa lemah, lesu, pening, hingga mengakibatkan anemia. Bagi wanita yang hamil pula, kekurangan zat besi boleh memberi  gangguan pada pertumbuhan dan perkembangan janin, dan juga kecerdasan otak bayinya.

Setiap orang dinasihatkan untuk mengambil sekurang-kurangnya 15mg zat besi setiap hari, manakala seorang ibu mengandung perlu mengambil dua kali ganda zat besi dari biasa untuk menampung kesihatan dirinya dan juga janin. Zat besi ini boleh didapati di dalam makanan-makanan tertentu dan juga Vita-Lea Shaklee. Mari kita lihat apakah makanan yang tinggi zat besinya:-



 KACANG LENTIL

 

Satu cawan lentil mengandungi 6,59 mg zat besi. Selain itu, lentil juga memiliki kandungan serat dan vitamin A.



BAYAM



Satu cawan bayam mengandung 6,43 mg zat besi. Sayuran hijau satu ini pun kaya akan vitamin A, kalsium, dan potasium yang bermanfaat untuk menguatkan otot.


NASI PUTIH

 
 
Satu cawan nasi putih mengandung 7,97 mg zat besi. Nasi putih juga merupakan sumber karbohidrat yang baik. Tak hanya itu nasi putih kaya akan zat Mangan, namun rendah kandungan lemak jenuh, kolesterol, dan sodium.


DAGING LEMBU

85gm daging lembu mengandung 5,24 mg zat besi. Tak hanya itu, daging lembu juga kaya protein yang baik untuk pembentukan otot.

KACANG MERAH

Satu cawan kacang merah mengandung 5,2 mg zat besi. Meski bentuknya kecil, tak ada yang memungkiri kandungan nutrisi dari bahan kecil ini. Selain zat besi, kacang merah juga dikenal sebagai sumber serat, vitamin C, dan protein.

TIRAM

Selain dari mutiara yang anda mungkin akan temukan dalam tiram, tapi juga zat besi. 80gm tiram mengandung 5,91 mg zat besi. Tiram juga kaya akan kalsium dan afrodisiak alami.



TOMATO

 
Tomato merupakan sayuran yang mengandung zat besi cukup tinggi. Satu cawan tomato mengandung 3,39 mg zat besi. Tomato juga merupakan sumber antioksidan yang melawan penuaan dan penyakit.



KACANG CHICKPEA

 
 

Satu cawan chickpea mengandung 4,74 mg zat besi. Kacang ini juga merupakan sumber serat yang baik yang menurunkan tekanan darah serta kolesterol 

KENTANG

Kandungan zat besi pada kentang cukup tinggi. Satu umbi kentang kecil mengandung 2,7 mg zat besi. Kentang pun dapat diolah menjadi banyak jenis makanan.

Pastikan makanan yang anda ambil adalah segar supaya dapat menampung zat besi yang mencukupi.


Diolah dari: kompasdotcom

Iffah Azhar (SID #929407)
Pengedar Sah Shaklee Gombak, KL
SMS/WhatsApp: +6011 2802 5257
Email: imariza87@gmail.com
Penghantaran Shaklee ke seluruh Malaysia termasuk Sabah Sarawak


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...