Assalamualaikum
semua,
Tajuk??
Dah macam entri yang nak kan publicity je. Ahaks!! Bukan nak cari publisiti ye,
tetapi nak cerita kisah bisnes Ummi yang baru dilalui, ada misteri!
Kisahnya
bermula dengan PROMOSI ESP BUY 6 FREE 1 pada bulan lepas. Ada seorang customer
kata dia nak ESP. Yelah, peluang terbaik kan…
So,
selepas customer ni bank-in, Ummi pun terus pos ESP Shaklee ke customer.
Kedudukan customer ni di Miri, Sarawak.
Nombor tracking pun Ummi dah beri padanya agar mudah nak trace barang.
Selepas
beberapa hari, Ummi pun check tracking di laman web poslaju… tertulis
“delivered ZURAIDAH”, namun customer mengadu barang belum sampai.
Ohoiii,
mau berderau darah!! Ini pertama kali Ummi handle kes seperti ini. Dok mesej
dengan customer sampailah ke malam. Mana pula hilangnya ESP tu? Dah 3 hari dah
barang sampai tetapi customer belum dapat lagi barang. Yang terima barang tu
nama ZURAIDAH, siapa zuraidah? Kenapa zuraidah tidak pulangkan barang kepada
penerima sepatutnya (customer Ummi lah).
Dengan
tenang Ummi beritahu Ummi akan call poslaju Miri tanya tentang penyambut
barang. Siapa dan di mana lokasi.
Syukur
Alhamdulillah customer Ummi ni baik orangnya. Dia pun redha, siap kata “ini
ujian dari Allah”. Kalaulah terjadi pada customer yang….. haha, faham-faham je
lah kan. Hurm, adat orang buat bisnes, kena cekalkan hati!
Malam
tu customer Ummi ni pun buat penyelidikan. Dah jadi macam detective conan pula.
Ahaks! Jiran-jiran dia habis dia tanya. Semua tiada bernama zuraidah atau
mengenali yang bernama Zuraidah!
Malam
sebelum tidur Ummi buat solat sunat, doa minta Allah permudahkan. Moga-moga
barang dijumpai, moga-moga orang bernama Zuraidah tu jujur, moga-moga misteri
ini selesai dengan lancar.
Keesokkannya,
belum sempat Ummi call poslaju Miri, customer dah wassap.. Barang dah jumpa!! Alhamdulillah,
syukur sangat. “Barokah hari Jumaat”, katanya. Sungguh!
Rupa-rupanya
posmen poslaju pergi hantar barang kepada admin hospital (kediaman customer adalah
kediaman staff hospital), barang itu disambut oleh pekerja di situ bernama
Zuraidah. Peliknya, cik Zuraidah ni tak hubungi pun customer Ummi ni walhal
nombor henpon dah tertera dengan terang pada kotak. Huhu.
Baiklah, mari kita bersangka baik. Mungkin Zuraidah tiada kredit atau sumber nak call pemilik barang, atau Zuraidah ni tak sempat nak call atau hantar barang dek apa sebab pun lah, atau… DAH DAH, kata nak bersangka baik? Syukur barang belum dibuka pun, dan barang telah selamat sampai ke tangan customer Ummi.
So,
now it’s time for consultation and action!! Customer ni menambahkan taraf
kesihatan dia dan ingin menambah berat badan. InsyaAllah boleh!
p/s:
adatlah orang berbisnes menghadapi situasi begini kan. Cuma ini kali pertama
Ummi menghadapinya, jadi terkejut juga lah. Alhamdulillah Allah beri pengalaman
dengan customer yang baik, sabar dan kooperatif. Kita sama-sama selesaikan
masalah dengan tenang dan penuh kebergantungan kepada Allah. Alhamdulillah ala
kulli hal.
Iffah
Azhar (SID #929407)
Pengedar
Sah Shaklee Gombak, KL
SMS/WhatsApp:
+6011 2802 5257
Email:
imariza87@gmail.com
Penghantaran
Shaklee ke seluruh Malaysia termasuk Sabah Sarawak
mesti bersangka baik kan sis ummi kalau pikir baik2 insyallah benda akan permudahkan punya.
ReplyDeletesemoga sis berjaya dalam bidang ini
Amin amin!! terima kasih ukhti!!
Deletesyukurlah bungkusan pos laju itu dapat ditemui semula...tak apalah kita berbaik sangka sahaja :)
ReplyDeletebetul tu puteri, bersangka baiklah. barang pun dah dapat, dalam keadaan selamat lagi tu (belum dibuka). Alhamdulillah!
Delete