Wednesday, February 19, 2014

Atasi masalah ulcer atau pecah bibir dengan baik

Assalamualaikum semua.

Cuaca panas sebegini menyebabkan kita mudah terkena bibir pecah atau ulcer. Sakitnya ulcer ni kan? Letak garam nk kasi kecut pun pedihnyaa!! Nak makan memang lah perit, nak bercakap pun tak larat, ye dak?


Mari sini Ummi nak kongsikan beberapa tips untuk perawatan ulcer atau pecah bibir ni dan penjagaan mulut yang baik.

Tips kecutkan ulcer dan mulut sihat.

Tips 1: minumlah air dengan banyak. Air akan mengelak bibir dan mulut menjadi lebih kering. Kandungan yang mencukupi di dalam tubuh membantu merawat ulcer mulut dan menjadikan mulut lebih segar dan sihat.

Tips 2: makanlah buah2an yg banyak kandungan airnya dan menyegarkan seperti tembikai dan longan. Buat jus pun sodapp!! Selain dapat menampung keperluan air dalam tubuh, sayuran dan buah-buahan dapat membekalkan vitamin dan mineral yang diperlukan.

Tips 3: bersihkan mulut anda dgn menggosoknya lebih dua kali dan berkumur2lah dgn pencuci mulut seperti listerine dan sebagainya. Mulut yang bersih dapat membantu membunuh kuman yang terdapat pada ulcer tersebut.

Tips 4: ambillah suplemen vitamin C dan pastikan ia sustained release ye!! Kalau bukan SR vitamin c, anda hanya akan membazirkan wang anda sahaja. Vitamin C sangat elok untuk mempercepat penyembuhan luka. Vitamin C juga sangat bagus untuk mengelak penyakit skurvi

Tips 5: sapukan minyak vitamin E pada ulcer. Pastikan juga vit E anda diperbuat dari bahan semulajadi, tiada bahan kimia dan bahan merbahaya seperti merkuri dan pastikan ia halal.

Utk tempahan SR Vita-C Plus dan Vita-E Complex Shaklee, hubungi saya segera!! Jangan biarkan ulcer tu melarat!!

SMS/WhatsApp: +6011-2802-5257

Psstt psstt, Vita-C dan Vita-E Shaklee adalah sangat bagus untuk kulit wajah yg lebih sihat dan berseri, segar dan membantu merawat jerawat. Jadi apa tunggu lagi? Grab your vitamin now!!!


SMS/WhatsApp: +6011-2802-5257

Untuk membaca tentang pesakit herpes, boleh baca artikel ini:

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...