Wednesday, February 12, 2014

Resepi Kek Coklat Kukus Moist Berlapis Cheese

Assalamualaikum semua.

Apa khabar semua? Hari ini cuaca agak panas bukan? Begitu juga dengan hari-hari sebelumnya. Hujan sudah lama tidak turun. Semoga hujan rahmat turun tak lama lagi. Hari ini Ummi nak kongsikan resepi kek coklat kukus yang hasilnya jadi moist/lembap gitu.


Asalnya resepi ini adalah kek coklat yang dilapisi cheese. Hurm, pasti sedap kan? Cumanya waktu Ummi buat kek ini, stok cheese tiada di rumah. Oleh itu, memang jadi kek coklat je la. Ummi kongsikan resepi sebenar kek coklat kukus moist ni ye.

Resepi kek coklat kukus moist (berlapisan cheese)
Sumber asal: myresepidotcom

Bahan-bahan:

1 cawan serbuk koko
1 cawan marjerin/minyak masak (Ummi pakai marjerin)
1 cawan susu sejat
1 cawan gula pasir

1/2 cawan susu pekat manis
3 biji telur (dipukul sedikit)

1 1/4 cawan tepung gandum (anggaran 1 cwn+2 sudu besar tepung)
1 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil bikarbonate soda

Bahan-bahan cheese

250gm cream cheese
100gm coklat masakan putih
2 biji telur
30gm tepung gandum

Cara-cara:

1) Campurkan serbuk koko, gula pasir, susu cair dan marjerin di atas api sehingga gula larut dan adunan sebati. Kacau dan pastikan adunan tidak hangus. Angkat dan sejukkan.

sementara itu, ayakkan tepung, baking powder dan bikarbonate soda ke dalam satu bekas.

2) tuangkan susu pekat ke dalam adunan coklat yang telah sejuk sedikit tadi, gaul rata. Kemudian masukkan telur dan kacau sebati.

3) Akhirnya, masukkan ke semua adunan coklat tadi ke dalam campuran tepung dan gaul sehingga betul-betul sebati.

4) Untuk lapisan cheese pula, cairkan coklat masakan secara double boiler. Apabila sudah cair, angkat dan masukkan cream cheese, telur dan tepung, pukul sehingga kembang dan gebu.

5) Panaskan kukusan. Sementara itu, masukkan separuh dari adunan coklat tadi ke dalam loyang (eloknya greese dulu loyang dengan marjerin supaya bila nak keluarkan kek, tak ada lah dia melekat pada loyang). Kukus selama 20 minit.

6) Setelah itu, masukkan pula lapisan cheese dan kukus selama 15-20 minit. Apabila lapisan cheese pula sudah masak, masukkan pula selebihnya lapisan coklat tadi dan kukus lagi selama 20 minit atau sampai masak. Angkat dan tunggu sejuk sikit. Dah boleh ngap!!

Sedikit tips untuk mereka yang baru berjinak dengan dapur ye.

  • Teknik double boiler ialah dengan cara didihkan air ke dalam periuk sederhana lebar (tak tinggi tak mengapa). Masukkan coklat masakan ke dalam periuk lebih kecil dan letak di atas air mendidih tadi. Tapi pastikan air tidak masuk ke dalam coklat pula lah ye!
  • Nak tau kek dah masak ke belum, ambil tooth-pick dan cucuk kek sampai ke dasar dan tarik. Jika tiada lebihan kek pada kayu, itu bermakna kek sudah masak!
  • Untuk kek atau kuih yang dikukus, elok masukkan penutup kukusan dengan sarung bantal (yang bersih la ye), dan ikat pada atasnya. Ini bertujuan tiada air atau wap air masuk/tumpah ke dalam kek.


Hurm, senang je kan resepi kek coklat kukus moist berlapis cheese ni kan? Lain kali Ummi nak cuba buat kek ini dengan cheese nya sekali lah. 

Dan jika rajin lagi, nak cuba buat dalam cupcakes kecil-kecil pula, boleh jadi chocolate muffin, nyums nyums

Okay semua, selamat mencuba!!



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...