Sunday, February 16, 2014

Vitamin ibu hamil, pentingkah ia untuk ibu mengandung?

Assalamualaikum mommies semua.

Pada hakikatnya, mommies yang mengandung memerlukan pelbagai jenis vitamin dan mineral. Ini untuk memastikan kesejahteraan kesihatan mommies dan juga janin di dalam kandungan. Janin yang baru ingin berkembang akan menyerap banyak zat-zat dari ibunya sehinggakan keperluan nutrisi ibu itu sendiri terjejas jika tidak ditampung dengan makanan tambahan.


So, mommies yang mengandung ni sangat sangat digalakkan untuk mengambil prenatal vitamin dan suplemen. Kebaikan suplemen untuk mommies yang hamil ini ialah:-

  • dapat mengurangkan risiko kecacatan ketika hamil
  • mengurangkan kelahiran pramatang & kekurangan berat ketika lahir
  • membantu ibu kekal sihat dan memberi kekuatan kepada ibu sepanjang tempoh kehamilan.
  • mengurangkan risiko kekurangan nutrisi bagi ibu yang mengalami loya, muntah dan tak selera makan di awal kehamilan.


Namun begitu, pengambilan makanan berkhasiat dan seimbang adalah perkara utama. Bukan telan vitamin pastu makan makanan rapu sepanjang 9 bulan kehamilan ya!


Antara suplemen vitamin penting bagi ibu hamil:

1.Zat Besi – zat besi sangat penting untuk pembentukan sel darah merah yang membawa oksigen ke seluruh badan. Kekurangan oksigen akan menyebabkan pelbagai komplikasi termasuklah sering merasa letih dan tidak bertenaga. Paling parah, kekurangan oksigen akan menyebabkan
2.Asid Folik – berfungsi utk perkembangan fizikal dan saraf bayi di awal kehamilan.Asid folik disarankan untuk diamalkan sebelum mengandung lagi. Ini untuk mengelakkan kecacatan pada bayi.
3.Kalsium - untuk kesihatan tulang, gigi dan gusi ibu. Ibu mengandung cenderung untuk sakit pinggang dan kejang kaki jika kekurangan kalsium.
4.Omega 3 - penting untuk perkembangan otak, sistem saraf dan penglihatan bayi dengan baik. Ikan adalah sumber omega terbaik, terutamanya ikan salmon. Tapi hati2, ada ikan yang diracuni merkuri akibat pencemaran laut!

Vitamin Shaklee Untuk Ibu Hamil:

Vitalea - multivitamin dengan zat besi, mengandungi 30 nutrisi harian lengkap, 12 vitamin dan 7 mineral penting yg disarankan oleh RDA. Zat besi dapat membantu meningkatkan bilangan HbO jika bacaannya rendah dan penyerapan zat besi dapat dimaksimakan dengan pengambilan bersama-sama vitamin C.

B Complex - lengkap dengan 8 keluarga B termasuk asid folik. B-Complex membantu menukarkan makanan yang dimakan kepada tenaga dan juga membantu mengawal dan mengelakkan stress. Mommies akan merasa lebih tenang dan sihat dengan pengambilan suplemen B-Complex semulajadi ini.

Ostematrix - kaplet kalsium yang disertakan dengan magnesium, fosforus, vitamin D, zinc, kuprum, manganes dan boron. Suplemen kalsium perlu datang dgn pakej lengkap tersebut untuk mengelakkan endapan sesetengah mineral. *magnesium dalam Ostematrix juga membantu melembutkan najis, jadi mengurangkan risiko sembelit pada ibu hamil.

Omega Guard - sumber omega 3 terbaik dari minyak ikan tulen. Sangat sesuai diambil oleh ibu hamil bermula trimester kedua untuk mengoptimakan perkembangan otak bayi.


Selain itu, ibu hamil juga boleh add-on suplemen ini:
1.Vitamin C 
2.ESP


Manakala ibu hamil sangat tidak digalakkan untuk mengkonsumsi vitamin dan suplemen di bawah ini semasa mengandung

1.Alfalfa - alfalfa sejenis herba, ditakuti boleh menyebabkan berlaku early contraction / terberanak awal :p. Tapi untuk ibu yang tandem nursing semasa hamil, alfalfa adalah selamat.

2.Vitamin A - vitamin A penting utk ketahanan tubuh, penglihatan dan perkembangan fizikal, tetapi pengambilan yang berlebihan boleh menyebabkan kecacatan. Ambil kurang daripada 5000 IU sehari. 

3.Vitamin E - sama seperti Vitamin A, walaupun vitamin E dapat menguatkan rahim (bagus utk ibu hamil) tapi pengambilannya perlu di kawal. Dapatkan nasihat doktor anda sebelum ambil vitamin E semasa hamil.


Untuk memesan vitamin terbaik ibu hamil anda, mommies hubungi Ummi (SID #929407) di

SMS/WhatsApp: +6011-2802-5257
Email: imariza87@gmail.com

Anda ibu hamil yang bekerja tetapi sudah penat dengan gaji yang tidak seberapa?
Anda ibu hamil yang ingin duduk rumah jaga anak tetapi income masuk tiap bulan?
Anda seorang ibu yang sudah penat bawa anak-anak ke klinik kerana sering demam akibat kena tinggal di nursery?
Anda ingin keluarga anda sihat, dan orang yang juga sihat?

Jom jadi ahli Shaklee dengan kami!!




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...