Saturday, December 6, 2014

Langkah-langkah Mengajar Anak Cepat Menghafaz al-Qur’an seawal Usia 2 Tahun

Assalamualaikum para ibu bapa yang hebat.

Usaha dalam mendidik anak-anak kita ke arah generasi menghafaz al-Qur’an adalah satu usaha yang sangat murni. Anak-anak yang masih kecil mampu menghafaz al-Qur’an bermula usia 2 tahun, percaya tak?

Alhamdulillah sudah ramai ibu bapa yang mampu mendidik anak mereka sehingga menghafaz surah-surah pendek pada usia antara 2 – 5 tahun. Ia bukan suatu yang mustahil! Lihat sahaja video ini di bawah.



Subhanallah!!

Pernah juga terdetik di hati Ummi, “macamana diorang buat??”, “apa teknik, apa langkah ibu bapa ini mengajar anak kecil menghafal al-Qur’an?” Bila kita ada pertanyaan begitu, Allah buka mata hati kita, Allah lorongkan, Allah jumpakan kita dengan tips, langkah-langkah, idea untuk mengajar anak kita menghafaz al-Qur’an.

Rupa-rupanya tidak lah begitu susah! Apa yang perlu? Kreativiti, usaha, istiqamah, usaha, doa dan selebihnya kita serahkan pada Allah.

Tanpa membuang masa, Ummi ingin kongsikan langkah-langkah atau teknik mengajar anak menghafal al-Qur;an yang telah dikongsikan oleh Ustazah Fhadilah Abdul Jamil di akaun facebooknya yang berbunyi seperti di bawah:-

=====
MasyaAllah La Hawla wala Quwwata illa Billah

Ini anak saya yang kedua, Sofiyyah Al-Hasna' baru berusia 2 tahun 5 bulan. Di usia setahun lebih, dia sudah boleh menghafaz al-Quran. Seperti kakaknya, Sebelum ini saya ada kongsikan anak sulung saya menghafaz al-quran ketika usianya 3 tahun lebih.

Sebelum itu, maaf saya pohon kepada sahabat-sahabat yang minta tip dari saya tentang cara mengajar anak-anak menghafaz al-Quran. Kekangan masa dan kesibukan membuatkan saya lupa dan tidak punya masa untuk menulis panjang-panjang.

Alhamdulillah, detik ini..Allah izinkan saya untuk share tip-tip dan cara yang saya gunakan untuk ajar anak-anak hafaz al-Quran dan baca Quran.

Antara tip-tipnya :
1 - Ibubapa perlu Perbetulkan niat dalam diri kerana Allah :- sebab didik/ajar anak kerana mereka amanah dari Allah. Anak-anak dilahirkan dalam keadaan fitrah. Kita sebagai ibubapalah yang mencorakkannya.

2- Disiplinkan masa mengajar anak-anak.
(Saya akan mengambil satu waktu dalam tempoh setengah jam- 1 jam keatas untuk ajar anak-anak mengaji/menghafaz al-Qur'an setiap hari@5@4 kali seminggu secara disiplin)
Waktu yang paling sesuai adalah selepas maghrib@zohor.

3- Untuk permulaan ajar mereka mendengar/menghafaz huruf hijaiyyah.
(Setiap hari saya sendiri akan membaca untuk anak-anak huruf alif, ba',ta' hingga ya' menggunakan flash card atau buku)

4- Apabila anak-anak sudah lancar hafaz dan kenal alif -ya'. Bolehlah mulakan membaca surah-surah dari juz 'amma.
(Saya akan mula ajarkan anak-anak menghafaz surah Al -Fatihah..seterusnya an-Nas..dan seterusnya dengan menggunakan sekeping kertas yang ditaip sendiri untuk permulaan)

5- Seterusnya, saya akan ajar anak-anak membaca dengan Muqaddam dihadapan mereka dan saya akan baca satu kalimah atau potong-potong ayat untuk anak-anak ikut saya. Ulang beberapa kali..Sampai jelas sebutannya.

Contoh :
Alham (الحمد)
Dulillah
hi rabbil
'alamin

6- Apabila anak-anak sudah dapat sebut dengan fasih kalimah tersebut, saya akan baca satu ayat terus tanpa potong dan begitulah ayat seterusnya.

Contoh : Alhamdulillahi rabbil 'alamin (الحمد لله رب العالمين )

7- Cara saya menguji tahap ingatan/hafazan mereka adalah ketika mereka sedang membuat kerja mereka/bermain barang mainan atau ketika saya didapur atau saya mengemas atau melakukan kerja rumah atau ketika mereka bersama saya. Suami juga turut membantu untuk mendengar/membetulkan hafazan mereka ketika suami punya waktu bersama anak-anak dirumah. Saya akan mulakan ayat pertama/kalimah pertama dari surah-surah tertentu..

Contoh : Surah Al-Masad
Saya baca : Tabbat yada..
Anak ulang dan sambung ayat
dan anak sambung sampai selesai satu surah.

8- Setiap kali anak-anak selesai membaca berikan pujian, doa dan ganjaran buat mereka.
Contohnya : MasyaAllah mumtazah, Barokallahu fik, atau apa sahaja yang positif untuk mereka. Contoh ganjaran pula : Kakak/adik baca nanti Allah sayang..atau bila kakak rajin baca nanti ummi buatkan kek, pizza atau belikan buku atau beri hadiah atau abi bawa ke hadiqoh atau apa-apa yang mereka suka. Tapi taklah selalu ajar beri ganjaran. bila time mereka tak mahu baca baru cakap

9- Sebagai ibubapa lazimi membaca al-Quran hari-hari kerana kita adalah idola dan contoh buat anak-anak. Biar sampai anak-anak kecil mampu memberi ingatan pada kita untuk baca al-Quran jika mereka tidak nampak kita baca. Anak-anak saya sendiri kalau tak nampak ummi mereka baca, mereka akan kata..ummi tak baca quran pun. Sedangkan saya baca cumanya ketika mereka asyik bermain jadi tak perasan saya baca lepas solat.

10- No gadget, No iPad, no handphone.. Saya tak berikan anak-anak bermain atau guna semua ni maksudnya mereka tak boleh pegang. Saya akan kawal sepenuhnya kerana bimbang bila mereka mula bergadget tumpuan mereka untuk belajar akan berkurang. Jangan risau, anak-anak ni cepat je belajar bergadget. Tak rugi pun tak bagi masa mereka kecil. Tapi yang ruginya tak ajar mereka ilmu yang bermanfaat terutamanya membaca dan mengenal al-Quran.

Setakat ini dahulu perkongsian dan tip saya, insyaAllah jika berkesempatan diwaktu lain saya akan kongsikan lagi tip dalam mendidik anak-anak.

Apa yang penting, sebagai ibubapa jaga hubungan kita dengan Allah. Terutama bagi yang mendidik atau mengajar anak-anak. Jauhkan dan tinggalkan perkara maksiat. Jaga pandangan mata dari melihat benda maksiat, jaga hati dari busuk hati dan buruk sangka sesama saudara kita. Semua ini bagi memudahkan anak-anak untuk menerima ilmu dari Allah. Mendidik anak-anak sungguh mencabar, ingatlah..cabaran itulah akan menjadi ganjaran pahala buat kita bilamana kita bersabar dengannya..

Selain itu jangan lupa setiap kali berdoa selitkan doa mohon dari Allah supaya jadikan anak-anak dikalangan yang cintakan al-Quran, jadikan anak-anak fasih dan dapat hafaz al-Quran. Yakin dengan doa kita sebagai ibubapa. Kita berusaha, selebihnya kita tawakkal pada Allah.

~ Semua kelebihan ini dan anugerah anak-anak adalah kepunyaan Allah, jika Allah tak mengizinkan nescaya ia tidak berlaku.
Bukan untuk riya' atau takabbur dengan apa yang ada.. cuma sebagai perkongsian untuk kita sama-sama membina keluarga dan menghidupkan suasana al-Quran dalam diri serta keluarga kita.. Perkongsian ini untuk mereka yang ingin mengambil manfaatnya. Yang tidak suka tidak perlu fikir bukan-bukan, boleh tinggalkan. Masing-masing ada cara tersendiri dalam mendidik..Saya yakin, anda semua mampu menjadi ibubapa yang terbaik untuk anak-anak supaya anak-anak menjadi anak dan hamba solih solihah kepada Allah~

Semoga semua kebaikan kita dalam mendidik anak-anak menjadi saham dan timbangan pahala diakhirat kelak buat kita semua. Amin Ya Rabbal 'Alamin.

(Alhamdulillah minggu lepas saya telah berkongsi dengan kawan-kawan disini dan mendapat feedback yang baik sekali)

Wallahua'lam.

Ummu Fathimah
=======
Video Sofiyyah al-Hasna' mengalunkan hafazannya boleh LIHAT DI SINI
Begitulah gigih seorang ibu mengajar anaknya menghafaz al-Qur’an. Mari kita doa sama-sama agar kita sebagai ibubapa juga bersemangat dan istiqamah mengajar anak kita menghafaz al-Qur’an juga. Ganjarannya sangat besar!

Ummi Abida @ Iffah Azhar (SID #929407)
Pengedar Sah Shaklee Gombak, KL
SMS/WhatsApp: +6011 2802 5257
Email: imariza87@gmail.com
Penghantaran Shaklee ke seluruh Malaysia termasuk Sabah Sarawak

8 comments:

  1. syukur sebab masih pasak iman untuk ajak keluaraga dalam sinar islam untuk keluarga sakinah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suri, semoga Allah thabitkan kaki, tangan, hati kita semua dijalan yang diredhaiNya. Amin!

      Delete
  2. ibu bapa perlu beri dorongan pada anak-anak insyallah mereka akan ingat tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. ibu bapa kena istiqamah ajar anak-anak menghafaz al-Quran. kalau kejap ajar, kejap tinggal.. tak jadi anak hafaz.

      Delete
  3. Sejuk hati ibubapa bila anak di awsl usia kanak-kanak dah boleh hafsl Al-Quran byk surah terutama surah lazim.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu sensasi2020, kebahagiaan hati seorang ibu (bapa) melihat anaknya lancar menghafaz al-Quran awal usia ini sangat mendalam. semoga kita juga dapat anak begini

      Delete
  4. terima kasih dengan perkongsian ini. bolehlah fyna manfaatkan dan jadikan sebagai panduan bersama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2 fyna. semoga kita cekal hati didik anak (sebab cabarannya sangat besar)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...