Wednesday, December 17, 2014

Tips Bawa Anak Berjumpa Doktor Gigi dan Penjagaan Kesihatan Gigi

Awal minggu ni Ummi terpaksa ke klinik pergigian untuk mencabut gigi kak long. Wahh, dah besar dah anak Ummi, dah tumbuh gigi kekal! Tapi yang peliknya gigi susunya tak goyang langsung walhal gigi kekal dah tumbuh separuh.

Alhamdulillah gigi kak long cantik dan bersih. Mana tak nya, Umminya control tak bagi makan pelik-pelik, kemudian kena gosok gigi. Bila gigi kekal dah tumbuh tetapi gigi susu masih kukuh di tempatnya, mama Ummi komen “gigi kuat sangat kot sebab banyak ambil kalsium”. Haha, adakah penangan MealShakes? Ohh tidaakkk!!

Masa jumpa doktor gigi, katanya gigi yang keluar tu tidak tumbuh betul-betul bawah gigi susu, tu yang tak goyang. Adoila, tak terfikir pula begitu sebabnya. Hihi. So, terpaksalah cabut, dan terpaksalah inject bius dan kena cabut dua batang gigi terus.



Alhamdulillah kak long tak menangis langsung, malah tak melawan langsung masa kena bius tu. Sebenarnya Ummi pernah kena bius pada gusi juga, jadi tau memang sakit masa kena inject tu. Tetapi Alhamdulillah kaki tangan dia pun takde nak tolak-tolak ke apa. Malah kak long tak keluar suara pun masa inject tu, senyap je dia tahan. Ada juga lah rasa dia crampkan tangan dan kaki, tu je!

Ini nasihat dentist.

"Mengikut pengalamannya selama menjadi seorang doktor gigi, seorang kanak-kanak yang bila di rumah dia sering dimarah, dicubit, dipukul bagai.. apabila di klinik gigi mesti buat hal, tantrum, dan susah nak dikawal. Sebaliknya, seorang kanak-kanak yang sentiasa dilimpahi kasih sayang akan tenang jiwanya walaupun dia sakit kena bius!"

Sebagai ibu bapa, pernah tak terdetik, aihh risaunya nak bawa anak jumpa doktor gigi, mesti diorang takut, tantrum, tak nak dok diam. Haaa, cuba amalkan nasihat doktor gigi Ummi ni, insyaAllah anak-anak ok je ke klinik gigi.

Ok, kesihatan gigi dan gusi pun kita kena jaga. Setiap enam bulan kita harus berjumpa dengan doktor gigi. Selain itu, suplemen penting diambil untuk memastikan kesihatan gigi dan gusi ada pada tahap yang optimum semestinya…

Ostematrix Shaklee
Kalsium yang tiada lemak kolestrol, dilengkapi dengan Vitamin D dan magnesium untuk menggalakkan penyerapan kalsium ke dalam gigi dan menghindari endapan kristal kalsium dalam darah.

Vita-C Plus
Bersifat sustained release yang mengekalkan vitamin C optimum dalam darah dalam jangka masa yang lebih panjang. Kekurangan vitamin C akan menyebabkan penyakit skurvi, dan gusi berdarah, luka pada gusi lambat baik dan lain-lain.

Chews Vita-C
Untuk kanak-kanak dan mereka yang susah nak telan Vita-C tu, digalakkan kemam Chews Vita-C Shaklee, memang superb!

Tips Penjagaan Kesihatan Mulut

Bengkak Gusi; setelah kita berkumur-kumur dengan air garam, elok juga kita telan Vita-E Complex, Ostematrix dan B-Complex. Cepat je reda bengkak tu insyaAllah!

Gigi berlubang; tak sempat jumpa doktor gigi lagi? Ambil sebiji Zinc Complex, tumbuk hingga lumat dan bancuhkan dengan sedikit air. Kemudian tampalkan pada kawasan berlubang itu.

Ulcer, bibir pecah; amalkan Vita-C Plus higher dose (kalau biasa ambil sebiji sehari, bila naik ulcer boleh ambil 2 biji sehari). Dan bagus juga amalkan Omega Guard untuk mengurangkan bengkak pada bibir.

Minum air masak yang mencukupi, antara 2 hingga 3 liter sehari!

Banyaknyaa nak kena makan, untuk mulut je kott! Sebenarnya kalau anda memang mengamalkan kesihatan bersama Shaklee, “B-Complex, Vita-C, Ostematrix, Omega Guard” dah memang vitamin asas. Cuma apabila terjadi kesakitan pada mulut seperti yang diterangkan di atas, bolehlah ambil dos lebih sikit dan pada masa yang sesuai!

Apa-apa pun, gosok gigi jangan miss, kurangkan makan yang manis-manis, kalsium jangan abaikan. Dan berjumpa lah dengan doktor gigi sekurang-kurangnya setiap enam bulan. InsyaAllah kita nak pakai gigi ni lama!

Kalau nak konsultasi, atau sebarang pertanyaan terutama produk Shaklee, boleh hubungi Ummi
Iffah Azhar @ Ummi Abida (SID #929407)
Pengedar Sah Shaklee Gombak, KL
SMS/WhatsApp: +6011 2802 5257
Email: imariza87@gmail.com
Penghantaran Shaklee ke seluruh Malaysia termasuk Sabah Sarawak

2 comments:

  1. Berani ye kak long pergi jumpa doktor gigi. Saya kalau jumpa doktor gigi dah menggeletar kepala lutut.

    tips rendahkan tekanan darah bagi pesakit darah tinggi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah! Agaknya kak long terkesan dengan cerita upin ipin cabut gigi tu. hehehe

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...