Tuesday, December 2, 2014

Tarbiyah Anak Solat Subuh dan Menghafaz al-Qur’an

Assalamualaikum mommies hebat.

Entri ini bertujuan meluahkan perasaan gembira, di samping memberi motivasi kepada semua mommies untuk turut merasai kegembiraan ini bersama! insyaAllah. Anak soleh solehah idaman ibubapa beriman.

didik,anak.soleh

Malam kelmarin si Abi janji dengan kak long nak tanam biji betik yang nampak cantik untuk dijadikan pokok. Ada benih yang dah keluar akar pun. Maka, dengan semangat kak long suruh kejut awal sebab nak tanam pokok.

Selepas itu, malam tadi pula kak long bersemangat buat kali kedua untuk bangun awal. Biasanya kalau cuti sekolah ni (sabtu ahad pun) bangun seawal-awalnya 8.30 pagi. Kalau pagi sekolah pula, kena pujuk sebelum tidur baru masa bangun tu tak monyok je muka tu.

Ini pesan kak long kat Ummi malam tadi, “Ummi, ummi bangun pagi pukul berapa?”
Ummi: sebelum pukul 5.30pagi sebab nak solat subuh
Kak long: kita pun nak bangun pukul 5.30!! kita nak solat subuh dengan Ummi.

ALLAHH!!!!! Berbunga-bunga nya hati ini!! Alhamdulillah, terima kasih ya Allah!

Kemudian Kak long sambung…

Kak long: Abi, nanti abi belikan kita jam yang boleh bunyi tu.
Abi: Alarm clock, jam loceng ke? Pakai fon abi je lah.
Kak long: abi set pukul 5.30  tau! Kita letak fon abi tepi katil. Bila kita dengar jam bunyi, kita nak bangun sendiri.

Disebabkan kak long tidur agak lewat malam tadi, 11.30mlm, bila bunyi loceng dia tak larat nak bangun sendiri. Makanya, Ummi tuntun dia ke sinki, ambil wudhu dan solat berjemaah dengan Ummi.

Sebenarnya, sebelum mula cuti sekolah lagi en. Zauj dah berniat nak kak long bangun awal, dengar azan subuh, solat subuh bersama-sama kemudian menghafaz al-Qur’an. Menanam minat tu sangat penting.

Kemudian, kita bagitahu kak long keinginan kita supaya dia berbuat begitu. “nanti kak long dah 6 tahun kak long bangun awal, kita solat sama-sama, lepas itu hafaz Qur’an ye”. Mula-mula dia reject! Dia kata, “Ummi jangan kejut kita awal tau!” Masa tu Ummi takde pun kejut dia awal. Ummi nak dia berkeinginan sendiri untuk bangun awal.

Konsisten. Selalu bagitahu dia keinginan kita supaya dia bangun awal, solat subuh dan hafaz al-Qur’an. Beritahu dengan cara lembut, dan konsisten. Jangan bagitahu sekali sahaja, dia reject, kita pun terus senyap je. Cara nak pancing, beritahu kebaikannya, “nanti Allah sayang”, “nanti Allah bagi kita masuk Syurga”.. dan list kebaikannya akan berteruuusan sampai kita masuk Syurga insyaAllah!!

Lazimi anak mendengar al-Qur’an dan solat bersama. Semangat kak long untuk menghafaz al-Qur’an secara konsisten apabila dia sering menonton video Kaisa dalam rancangan Hafizh al-Qur’an Indonesia. Boleh klik video di bawah! Selain asyik tengok video tu, Ummi baru mula pasang mp3 surah-surah pendek dalam Juz an-Naba’. Hasilnya? Kak long semakin rancak meng”tasmik” surah yang dia hafal.



Solat berjemaah pun sama. Ajak dia solat sama-sama kita. Kalau dia lambat siap (berwudhu, pakai telekung, biasalah budak2 kalau bukan bab bermain, lambat je buat sesuatu), tunggu dia. Tunjukkan padanya kita nak dia solat sama kita. Jangan kata, “kak long lambat.. Ummi solat dulu, nanti kak long solat sendiri ok?” Salah ni!

Rasulullah menyuruh ibu bapa mengajar anaknya solat bermula tujuh tahun. Tetapi bagi Ummi, apa salahnya kita mula awal. . di tadika dia sudah belajar gerakan dan bacaan dalam solat. Di rumah pula kita ajak dia solat bersama. seawal umur 5 tahun, biar satu solat sahaja konsisten solat bersama, masuk umur 6 tahun baru solat 5 waktu bersama-sama.

Di atas ini semua usaha kita, kini tiba masa untuk berdoa. Berdoalah supaya anak kita menjadi anak soleh, solehah. Doa yang Ummi sering amalkan ialah:-

Rabbana hablana min azwajina wa zurriyyatina qurrata a'yun, waj `alna lil muttaqeena imama
Rabblana hablana minas solihin
Rabbana hablana milladunka zurriyyatan toyyibah, innaka sami'uddu`aa

Akhir sekali, bertawakkal pada Allah. Usaha dah, doa dah, sekarang kita serahkan pada Allah. Anak hafaz al-Qur’an, di bawah kuasa Allah, anak rajin solat pun di bawah kuasa Allah.

Anak-anak adalah amanah dari Allah supaya kita membentuknya menjadi anak soleh solehah. Berniat dan berkata-kata sahaja tidak cukup, harus dengan usaha kita. Doakan moga-moga usaha ini diredhai Allah dan kita dapat melahirkan generasi al-Qur’an. Amin!!!

Ummi Abida @ Iffah Azhar
SMS/WhatsApp: +6011 2802 5257
Email: imariza87@gmail.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...